Hogyan készítsünk kuszkuszt?

Néhány hete találkoztam először a kuszkusszal, amikor valami olyan köretet kerestem, amivel egyrészt változatosságot vihetek az étrendembe, másrészt a tápértéke is kedvezőbb, mint a rizsé vagy a burgonyáé. Sajnos elég drágán lehet hozzájutni, de tapasztalatom alapján egy nagyobb kiszerelés (1 kg) egészen sokáig elég - nyilván ez nem egy olyan étel, amit hetente 3-4 alkalommal az asztalra kell tennünk, viszont kiváló, ha már unjuk a rizst, burgonyát, vagy a párolt zöldségeket.

Mi is az a kuszkusz és miért jó nekünk?
A kuszkusz egy olyan észak-afrikai étel, amely búzadarából készül, és rendkívül népszerű Tunéziában, Marokkóban és Algériában. Ez a specialitás búzadarából készül, tulajdonképpen házilag is készíthető, de nyilván egyszerűbb számunkra a boltban hozzájutni.
Mint már említettem, tápértékét tekintve is kedvező, tehát azok is bátran fogyaszthatják, akik szeretnének vigyázni az alakjukra. 100 g kuszkuszban mindössze 112 kalória (3,8 gramm fehérje, 0,2 gramm zsír és 22,9 gramm szénhidrát) található, ráadásul glikémiás indexe is kedvező, tehát kevésbé emeli meg a vércukorszintet, mint például a rizs.
(Csak összehasonlításképpen, 100 g jázminrizs tápértéke így alakul: 320 kalória, 6 gramm fehérje, 0,2 gramm zsír és 72 gramm szénhidrát.)

Mennyi is az annyi?
Tapasztalatom szerint itthon kevésbé ismert a kuszkusz, ezért beszerzése is okozhat némi fejtörést a lelkes szakács számára. Szupermarketekben sajnos még nem találkoztam vele, nekem egy bioboltban sikerült hozzájutnom. Az ára nagyjából 1000 ft/kg körül mozog (ahogy észrevettem, nem csak itthon kerül ennyibe, Olaszországban is hasonló árakkal találkoztam).

Hogy készítsük el, és hogy fogyasszuk?
A kuszkusz elkészítése nagyon egyszerű, nem vesz igénybe többet 15 percnél, fogyasztási módját tekintve pedig lehetőségek színes tárháza áll rendelkezésre: Készíthetünk belőle köretet, egytálételt, desszertet, de akár salátát is. Én köretként szoktam fogyasztani párolt zöldségekkel és csirkemellel.

Mérjünk ki 15 dkg kuszkuszt, és 3 dl vizet. A vizet forraljuk fel, majd vegyük le a tűzhelyről, és keverjük el benne a kuszkuszt sóval, illetve minimális borssal. Ezután alufóliával fedjük le a kuszkuszt, és várjunk néhány percet, amíg magába szívja a vizet.
Ha "megfőtt" a kuszkusz, keverjük át alaposan, locsoljuk meg egy evőkanál olívaolajjal, ízesítsük fél citrom levével és héjával. Ezután már tálalhatjuk is!

Ha érdekelnek további receptek, itt tudtok szemezgetni.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések